ANTAZAVĖ TAMPA MENO LOPŠIU

0
52
Alvydo Stausko 1 n

Rugsėjo 10 dieną Antazavė trumpam tarsi tapo mažąją kultūros sostine, nors ir šiaip jau po renovacijos atsidarius Antazavės dvarui, o parapijoje tarnaujant meno mylėtojui kun. Vytautui Dageliui antazaviškiai ir miestuko svečiai vis lepinami puikiais kultūros renginiais. Tačiau šįkart į vieną dieną supuolė net trys puikūs meno įvykiai.

 

Pirmiausia Antazavės dvare buvo atidaryta tapytojo Romualdo Balinsko darbų paroda. Pristatydama kūrėją ir jo darbus parodų kuratorė Liliana Žutautienė pabrėžė tapytojo produktyvumą ir įvairiapusiškumą, meistriškai įvaldytą techniką ir itin gilias bendražmogiškas temas, jaudinančias žiūrovo sielą. Krikščioniškos pasaulėžiūros autorius įžangos žodyje minėjo, kad jo neapleidžia noras gilintis ir klausti, kas yra žmogus. Ecce homo (liet. štai žmogus) – tai lotyniški žodžiai, ištarti Poncijaus Piloto, kuriais jis, pasak Evangelijos pagal Joną, pavadino sukruvintą ir nuplaktą Jėzų priešiškai nusiteikusios minios akivaizdoje. Tas vaizdinys, pasak autoriaus, jo neapleidžia ir stebint įvykius Ukrainoje, išgyvenant kartu su kenčiančia tauta. Romualdo Balinsko tapybos darbai – tarsi nespalvotos nuotraukos: ramių pilkų pustonių ir atspalvių, nerėksmingi, neprovokuoja žiūrovo, bet kviečia žvelgti giliau, įsigyventi į vaizduojamus konkrečius žmones ar tipažus (paveikslai „Stebėtojas“ ar „Begalvis“), patyrinėti įvairių formatų portretus, išjausti nuotaikas, čiuopti vaizduojamų personažų būsenas, sielos virpesius. Parodos žiūrovams buvo įdomu paspėlioti, kieno tai portretai, nes autorius tik vienu kitu atveju užrašė, ką iš tiesų vaizduoją – Maironį, palaimintąjį Teofilių. Žiūrovai nesunkiai atpažino Paulių Širvį (paveikslas „Poetas“), Tėvą Stanislovą, o kai kuriais atvejais spėliojo – Paganinis? O gal filosofas A. Sverdiolas?

Parodos atidarymą praturtino netikėtai mylimą kraštą aplankiusio altininko Andriaus Pleškūno (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras) atliekami kūriniai, pripildę dvaro erdves šventiško skambesio.

Pasidžiaugus naujai atidaryta paroda ir apžiūrėjus seniau eksponuojamas (Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijos bei Aloyzo Každailio piešinių) meno mylėtojai patraukė link Antazavės bažnyčios, kurios šventoriuje plevėsavo (taip taip, plevėsavo!) dar viena paroda. Tai šią vasarą Vajasiškio bažnytkaimyje vykusios plenero „Rožės ir lelijos“ darbų paroda, bažnyčios šventoriuje teveikusi tą vieną popietę, nes… darbai yra atspausti ant drobės juostų ir eksponuojami ant virvės tarp medžių.

Atvirame plenere-stovykloje moterims kūrėjoms – profesionalėms, mėgėjoms ir jaunoms mergaitėms – buvo žvelgta į tradicinę lietuvių kultūrą, lietuvių moterų pasaulėjautą ir saviraišką. Tyrinėti audinių raštai ir liturginiai rūbai, gėlių darželiai ir pastatų puošyba, ieškant simbolių, metaforų ir šiuolaikiškų išraiškos formų tradiciniams simboliams. Tad ir darbai buvo atlikti įvairiomis technikomis: akvarele, cianotipija, aliejiniais dažais ar guašu, karpyti karpiniai, gaminti koliažai. Jų atspaudus ir matėme Antazavės bažnyčios šventoriuje, o vėliau jie galbūt virs namų tekstile, šildančia širdį jaukumu – skaromis, pagalvėlėmis.

Šios turiningos dienos kulminacija, deimantas renginių karūnoje – ansamblio „Duo Barocco“ sakralinė programa „Serafimų giesmės“. Ansamblis „Duo Barocco“tai dainininkės, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos absolventės Renata Dubinskaitė ir Saulė Šerytė, siekiančios dalytis su klausytojais savo meile senajai vokalinei muzikai, supažindinti juos su Lietuvoje retai atliekamais kūriniais. Programa „Serafimų giesmės “ sukurta dueto dešimtmečio proga 2020 metais, parėmus Lietuvos kultūros tarybai. Joje skamba dvibalsiai kūriniai, sukurti ryškiausių XVII a. italų kompozitorių (Claudio Monteverdi, Francesco Cavalli, Barbaros Strozzi, Giovanni Legrenzi). Girdėjome giesmes, kviečiančias šlovinti Dievo visagalybę, Marijos švelnumą, Jėzaus gerumą, dieviškos meilės santykį ar Komunijos paslaptį. Duetui akompanavo bei solo kūrinių vargonams atliko vargonininkas Vilimas Norkūnas, studijavęs koncertinės vargonų ir sakralinės muzikos specialybes Mocarteumo universitete, koncertavęs su barokiniu orkestru „Neue Hofkapelle Graz“ (Austrija), Šv. Kristoforo orkestru, su konsortu „Brevis“, su chorais „Jauna muzika“, „Brevis“, „Aukuras“. Taip pat V. Norkūnas yra kasmetinio Biržų „Baroko pavasario“ bendraorganizatorius ir meno vadovas.

Antazaviškiai itin laukė šio koncerto, mat žinojo, jog šią vasarą (parėmus Zarasų rajono savivaldybei ir privatiems aukotojams) buvo atliktas kapitalinis bažnyčios vargonų remontas. Juk parapija didžiuojasi autentiškais 1795 m. gamintais vargonais. Restauravus instrumentą išsaugota istorinė vertybė ir užtikrintas jos naudojimas šiandienos reikmėms. Dabar jau galima drąsiai svajoti, kad Antazavės bažnyčia kartu su dvaru taps kultūros lopšiu ir traukos centru. Vargonininko Vilimo Norkūno prakalbintas instrumentas atskleidė savo skambesio galimybes, plotį ir gylį, o koncerto klausytojus, žvelgiančius į vakaro saulės spindulių žaismę vitražuose, giesmės ir vargonai palydėjo XVII amžiaus dievoieškos keliais.

Indrė Klimkaitė

Nuotraukos autorės, kun. Vytauto Dagelio ir Alvydo Stausko

Alvydo Stausko 2 n

Alvydo Stausko n

DSC 0723

DSC 0724

DSC 0727

DSC 0728

DSC 0738

DSC 0749

Duo Barocco V Dagelio n

Duo Barocoo Vytauto Dagelio n

Vytauto Dagelio n

*Draudžiama www.zarasuose.lt paskelbtą informaciją naudoti kitose žiniasklaidos priemonėse be raštiško ar žodinio administracijos sutikimo, o jei sutikimas buvo gautas, būtina nurodyti www.zarasuose.lt kaip informacijos šaltinį ir naudoti aktyvią www.zarasuose.lt nuorodą.

Publikuojamų straipsnių autorių nuomonė gali nesutapti su redakcijos nuomone, tačiau yra kiek įmanoma tiksli ir neklaidinanti. Už pateiktos informacijos aktualumą ir tikslumą atsako jos pateikėjai, mūsų informacijos šaltiniai.

www.zarasuose.lt administracija neatsako už komentarus ir jų neredaguoja, tačiau pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi ar pažeidžia įstatymus. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

Parašyti komentarą

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami Video

Taip pat skaitykite